Financieel advies voor iedereen

Legal

Support

Veelgestelde vragen

Vragen over Legal & Compliance? Binnen ons partnernetwerk kunnen we je bij vrijwel ieder vraagstuk van ondersteuning voorzien. Neem voor jouw Legal vraagstuk contact op met een van onze Legal collega's hierboven
S&P kiest voor SVC Compliance
Na een onderzoek bij de verschillende Partners van S&P en een marktonderzoek naar diverse compliance tools voor het opzetten van een compliance framework is eind december 2021 gekozen om in zee te gaan met SVC.

SVC heeft veel ervaring in de financiële dienstverlening en biedt een Kennisportal dat niet alleen gefocust is op de geldende wet- en regelgeving maar tevens op pragmatische procedures, instructies en formulieren, de AVG en tevens hulpmiddelen biedt om invulling te kunnen geven aan het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten.

Veel Partners van S&P maken inmiddels al gebruik van het Kennisportal van SVC. Het idee achter de implementatie van dit systeem is om binnen de organisatie gemakkelijker informatie te kunnen delen en overzicht te houden op het gebied van compliance. Daarom willen we dit systeem gaan uitrollen binnen S&P en de Partners.

Binnenkort zullen we in de lucht komen met meer specifieke informatie.
Nieuwe regels voor BTW en assurantiebelasting
Met ingang van 1 januari 2022 zijn de regels voor de heffing van BTW en assurantiebelasting voor verzekeringstussenpersonen gewijzigd.

Wanneer de tussenpersoon zowel van de verzekeraar als van de klant een vergoeding ontvangt voor een bemiddelingsprestatie dan is assurantiebelasting verschuldigd zowel over de van de klant ontvangen vergoeding als van de verzekeraar ontvangen vergoeding.

Er is geen assurantiebelasting verschuldigd over (het deel van) vergoedingen die zien op de volgende activiteiten:
- Advies zonder bemiddeling mits initieel niet gericht op het afsluiten van een verzekering
- Een second opinion geven
- Het opstellen van een financieel plan
- Werk buiten de dekking van de polis
- Werk aan een verzekering die niet tot de portefeuille van de tussenpersoon behoort.
- Belastingaangifte verzorgen
- Het aannemen en afhandelen van een schade (namens de verzekeraar).

Wanneer deze activiteiten standaard behoren tot een vaste abonnementsprijs die de klant betaalt, dan moet er een verdeling worden gemaakt voor het deel van de vergoeding die wordt betaald voor de genoemde activiteiten. Is het lastig om hiervoor een onderverdeling te maken dan kan dit afgestemd worden met de Belastingdienst.

Over de genoemde werkzaamheden geldt dat wel BTW in rekening moet worden gebracht.

Voor zover je dit nog niet hebt gedaan, controleer dit binnen je organisatie en pas dit zo nodig aan in je administratie en facturen. Vragen kun je stellen aan Anne-Marthe Stellingwerf, legal counsel a.i. bij S&P Services.